LEVERINGSVOORWAARDEN OFFICE DESIGN PROJECTINRICHTERS B.V.
Office Design Projectinrichters B.V., KvK-nummer 58887105, is gevestigd in Nederland op het adres Leigraafseweg 2 te (6983 BP) Doesburg.
Deze Leveringsvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 58887105
Artikel 1 - Toepasselijkheid
- Deze Leveringsvoorwaarden, hierna: ‘Voorwaarden’, zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, leveringen en facturen van Office Design Projectinrichters B.V., hierna: ‘Office Design’, op alle orders van iedere wederpartij, hierna “Opdrachtgever”, en op alle overeenkomsten tussen Office Design en Opdrachtgever, alle diensten die door Office Design verleend worden, alsmede op elk verzoek hiertoe, ongeacht of er een overeenkomst tot stand is gekomen tussen Office Design en Opdrachtgever.
- Door Opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden of andere voorwaarden zijn niet van toepassing.
- Door de acceptatie van deze Voorwaarden stemt Opdrachtgever tevens in met de toepasselijkheid van deze Voorwaarden op alle toekomstige overeenkomsten tussen Office Design en Opdrachtgever.
Artikel 2 - Offertes en totstandkoming van overeenkomsten
- Alle documenten en gegevens, zoals tekeningen, technische beschrijvingen, data, modellen, foto’s, voorbeelden, grootte- of gewichtsspecificaties, zoals verstrekt in catalogi, folders, brochures, website en dergelijke, zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar kunnen niet worden aangemerkt als exacte weergaven van hetgeen Office Design heeft aan te bieden en zijn niet strikt bindend voor Office Design.
- De offertes van Office Design zijn geheel vrijblijvend en worden gedaan op basis van de op het tijdstip van de offerte geldende prijzen en specificaties. De offertes zijn gebaseerd op levering onder normale omstandigheden en normale werktijden. In geval van levering of montage buiten de normale werkuren (tussen 8.00 en 18.00 uur) wordt op het normale uurtarief een toeslag berekend van 30% op werkdagen, 40% tijdens nachturen, 60% op zaterdag en 100% op zon- en feestdagen.
- Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Office Design komen tot stand indien en zodra Office Design een schriftelijke orderbevestiging aan Opdrachtgever heeft gezonden dan wel, indien dit moment eerder is, indien Office Design is begonnen met de uitvoering van de order van Opdrachtgever.
- Na aanvaarding kan Office Design de offerte binnen zeven werkdagen na ontvangst van de aanvaarding herroepen.
- Afwijkingen van deze Voorwaarden zijn slechts bindend, indien dat schriftelijk tussen partijen is overeengekomen, tenzij Office Design afwijkingen op andere wijze heeft geaccepteerd, zulks ter beoordeling van Office Design. Indien Office Design niet steeds strikte naleving van deze Voorwaarden verlangt, heeft dit nimmer rechtsverwerking tot gevolg noch kan Opdrachtgever daar enige rechten aan ontlenen.
- Elke overeenkomst die tussen Office Design en Opdrachtgever tot stand komt, levert een afzonderlijke overeenkomst tussen Office Design en Opdrachtgever op.
- Door Opdrachtgever gedane telefonische of schriftelijke bestellingen zijn voor Opdrachtgever bindend.
Artikel 3 - Prijzen
- 1. Alle prijzen zijn in Euro’s en exclusief BTW, verpakking, transport, verzending, verzekering, afvoer en montage tenzij anders wordt overeengekomen.
- Voor transportkosten en montage van meubilair op locatie wordt 8% over het netto bedrag met een minimum van € 200,00 in rekening gebracht aan Opdrachtgever, tenzij anders wordt overeengekomen.
- Kostprijsverhogingen die zich na de totstandkoming van de overeenkomst voordoen, kunnen door Office Design worden doorberekend. Indien de verhoging meer dan 10% bedraagt, kan Opdrachtgever de order binnen zeven dagen na kennisgeving van de prijsverhoging door Office Design kosteloos annuleren.
- Annulering geschiedt door een aan Office Design per aangetekende post verzonden brief of een aan het op de offerte vermelde e-mailadres van Office Design verzonden bericht waaruit ondubbelzinnig blijkt dat de order vanwege de in het vorige lid genoemde reden wordt geannuleerd.
Artikel 4 - Levering
- Levering geschiedt op de plaats die Office Design met inachtneming van de wijze van transport het meest geraden acht. De Opdrachtgever dient de goederen aldaar in ontvangst te nemen.
- Tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, zijn leveringen “af magazijn” en vindt het transport plaats voor rekening en risico van Opdrachtgever.
- De goederen gelden als geleverd zodra zij door Opdrachtgever in ontvangst zijn genomen dan wel vanaf het moment dat Office Design aan Opdrachtgever heeft meegedeeld dat de goederen te zijner beschikking zijn. Vanaf de respectievelijke tijdstippen komen de goederen geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever.
- Office Design kan deelleveringen verrichten en/of wachten tot de gehele order gereed is. Een deellevering wordt afzonderlijk gefactureerd en dient binnen de geldende betalingstermijn te worden betaald.
Artikel 5 - Levertijden
- Levertijden zijn slechts bij benadering en gaan in vanaf het moment dat Office Design de order heeft geaccepteerd.
- Office Design zal zich inspannen om (deel-)leveringen binnen de genoemde levertijden te voltooien.
- Indien vertraging ontstaat door na de offerte gewijzigde werkomstandigheden, wordt de levertijd verlengd met een binnen de gegeven omstandigheden redelijke periode.
- Indien de overeengekomen levertijd met meer dan twee maanden moet worden verlengd, heeft Opdrachtgever het recht de overeenkomst te annuleren zonder recht op schadevergoeding.
- Annulering geschiedt door een aan Office Design per aangetekende post verzonden brief of een aan het op de offerte vermelde e-mailadres van Office Design verzonden bericht waaruit ondubbelzinnig blijkt dat de order vanwege de in het vorige lid genoemde reden wordt geannuleerd.
Artikel 6 - Advies
- Office Design zal advieswerkzaamheden naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
- De kosten voor het uitbrengen van een voorstudie en/of inrichtingsvoorstel, het maken van tekeningen en/of plattegronden, alsmede leiding geven aan de opzet, coördinatie en/of uitvoering van een project, zijn voor rekening van Opdrachtgever, tenzij anders is overeengekomen.
- Office Design is en blijft rechthebbende van auteursrechten op door haar verstrekte adviezen, tekeningen, draaiboeken, afbeeldingen en omschrijvingen.
- Adviezen worden naar beste weten en kunnen uitgewerkt en gegeven. Office Design is op geen enkele wijze aansprakelijk voor in de adviezen aangegeven opbergcapaciteiten, resultaten en/of te verwachten prestaties van door hem te leveren en/of geleverde producten.
- Office Design heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
- Indien door Office Design of door Office Design ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van Opdrachtgever of een door Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
Artikel 7 - Montage
- Montage dient plaats te kunnen vinden onder normale werkomstandigheden en gedurende voor de monteurs van Office Design geldende normale werkuren. In andere gevallen wordt een toeslag in rekening gebracht.
- Montage geschiedt op basis van vooraf aan Opdrachtgever gezonden tekeningen. Afwijkingen ten opzichte van de werkelijke locatie komen voor rekening en risico van Opdrachtgever. Office Design doet geen uitspraak over de geschiktheid van de locatie waar de montage dient plaats te vinden, tenzij dit vooraf schriftelijk is overeengekomen.
- Opdrachtgever draagt er zorg voor dat de locatie voor aanvang van de montagewerkzaamheden geschikt, goed toegankelijk, geoutilleerd en gereed is om de montagewerkzaamheden ongehinderd te kunnen verrichten, zulks ter beoordeling van Office Design. Meer specifiek, maar niet beperkt tot, houdt dit in dat de locatie is voorzien van licht- en krachtstroom alsmede schoon, droog en verwarmd is.
- Indien vertraging ontstaat door onvoorziene omstandigheden, behoudens opzet of grove schuld aan de zijde van Office Design, wordt de montagetijd verlengd met een binnen de gegeven omstandigheden redelijke periode.
Artikel 8 - Proefopstellingen
- Desgewenst kan in overleg met Office Design, onder nader overeen te komen voorwaarden en een vooraf te bepalen termijn een proefopstelling worden geplaatst, waarbij producten in een standaarduitvoering op een locatie van Opdrachtgever op zicht worden geplaatst.
- Bij plaatsing zal 70% van de bruto cataloguswaarde worden gefactureerd, onafhankelijk van de vraag of Opdrachtgever de proefopstelling wenst te behouden. Bij beëindiging van de proefopstelling wordt de factuur gecrediteerd voor zover de geplaatste goederen onbeschadigd zijn gebleven.
- Indien Opdrachtgever de goederen wenst te behouden, zal Office Design het restant van de bruto cataloguswaarde facturen.
- Opdrachtgever is gedurende de duur van de proefopstelling te allen tijde aansprakelijk voor gebruik, beschadiging, diefstal of verlies van de goederen.
Artikel 9 - Advies- en projectkosten
- De kosten voor het uitbrengen van een voorstudie en/of inrichtingsvoorstel, het maken van tekeningen en/of plattegronden, alsmede leiding geven aan de opzet, coördinatie en/of uitvoering van een project, zijn voor rekening van Opdrachtgever.
- Opdrachtnemer is en blijft rechthebbende van auteursrechten op door Office Design verstrekte adviezen, tekeningen, draaiboeken, afbeeldingen en omschrijvingen.
- Adviezen worden naar beste weten en kunnen uitgewerkt en gegeven. Office Design is op geen enkele wijze aansprakelijk voor in de adviezen aangegeven opbergcapaciteiten, resultaten en/of te verwachten prestaties van door haar te leveren c.q. geleverde producten.
Artikel 10 - Verplichtingen Opdrachtgever
- Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Office Design stelt dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Office Design worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Office Design zijn verstrekt, heeft Office Design het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de alsdan gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen. De uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat Opdrachtgever de gegevens aan Office Design ter beschikking heeft gesteld. Office Design is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Office Design is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
- Ingeval medewerkers van opdrachtnemer op locatie van opdrachtgever werkzaamheden verrichten, draagt Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een werkruimte met telecommunicatiefaciliteiten. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden, medewerkers van opdrachtnemer daaronder begrepen, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van het handelen of het nalaten van opdrachtgever of van onveilige situatie diens organisatie.
Artikel 11 - Overmacht
- Indien Office Design door overmacht van blijvende, respectievelijk tijdelijke aard wordt verhinderd de overeenkomst uit te voeren, kan Office Design de overeenkomst harerzijds beëindigen of de uitvoering ervan opschorten zonder dat daardoor enige schadevergoedingsverplichting ontstaat jegens Opdrachtgever.
- Ingeval de opschorting een periode van zes maanden heeft voortgeduurd, wordt de overeenkomst alsnog beëindigd.
- Van overmacht is sprake indien door enige omstandigheid redelijkerwijs niet (meer) van Office Design kan worden verlangd, dat zij haar verplichtingen (verder) nakomt, ook al was die omstandigheid ten tijde van het sluiten van de overeenkomst voorzienbaar.
- Van overmacht is in ieder geval sprake ingeval van oproer, oorlog of oorlogsgevaar, natuurrampen, transportmoeilijkheden, invoer, uitvoer of doorvoerverboden, werkstaking door medewerkers van Office Design of van Office Design’s toeleveranciers, alsmede in het geval een toeleverancier niet, niet behoorlijk of niet tijdig nakomt.
- De Opdrachtgever is in alle gevallen gehouden de overeengekomen prijs voor reeds geleverde goederen aan Office Design te betalen.
Artikel 12 - Betaling
- De normale betalingstermijn bedraagt veertien dagen vanaf de factuurdatum.
- Betaling vindt plaats op het door Office Design genoemde rekeningnummer o.v.v. factuur- / opdrachtnummer.
- Verrekening door Opdrachtgever met enige vordering op Office Design is uitdrukkelijk niet toegestaan.
- Office Design is te allen tijde gerechtigd contante betaling voor of bij aflevering van de goederen te verlangen, mits Office Design dat uiterlijk zeven kalenderdagen voorafgaand aan de levering heeft meegedeeld.
- Bij niet tijdige betaling is Opdrachtgever direct in verzuim en is Opdrachtgever 5% rente per maand verschuldigd over het openstaande bedrag, waarbij elk gedeelte van een maand als een hele maand geldt. Voorafgaande aanmaning en/of ingebrekestelling is niet vereist.
- In geval van verzuim kan Office Design ofwel nakoming vorderen ofwel de overeenkomst ontbinden en het nog niet uitgevoerde gedeelte van de overeenkomst annuleren, onverminderd haar recht op schadevergoeding.
- Alle (buiten-) gerechtelijke (incasso-)kosten verband houdend met verkrijging van volledige betaling komen volledig voor rekening van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen 15% van de openstaande hoofdsom met een minimum van € 800,00.
- Office Design kan te allen tijde aanvullende zekerheid verlangen zulks ter verzekering van verhaal van de openstaande vordering.
- Office Design bepaalt aan welke schulden gedane betalingen worden toegerekend. In beginsel strekken betalingen eerst ter delging van verschenen rente en kosten indien en voor zover dat noodzakelijk is.
Artikel 13 - Eigendomsvoorbehoud
- De door Office Design geleverde goederen blijven tot het tijdstip van volledige betaling (met inbegrip van de verschuldigde rente en/of kosten) eigendom van Office Design.
- In geval van verzuim of gegronde vrees daartoe, kan Office Design de in eigendom voorbehouden goederen weer weg (doen) halen. De Opdrachtgever is gehouden hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van een boete van 25% van het verschuldigde bedrag per dag dat Opdrachtgever niet volledige medewerking verleent.
- Zolang de goederen ingevolge het bepaalde in de voorgaande leden nog eigendom zijn van Office Design, is Opdrachtgever verplicht deze goederen tegen brand, diefstal, aanspraken van derden en eigen risico in voldoende mate en voor eigen rekening te doen verzekeren. Opdrachtgever is verplicht in voorkomende gevallen zijn rechten voortvloeiende uit de bedoelde polis van de verzekering aan Office Design in eigendom over te dragen. De Opdrachtgever doet op eerste verzoek daartoe aan Office Design opgave van de betrokken verzekeringsmaatschappij en de verzekeringsvoorwaarden.
- Opdrachtgever is verplicht Office Design schriftelijk in te lichten indien derden enig recht op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde goederen willen vestigen of doen gelden.
- Ingeval van doorverkoop door Opdrachtgever van (nog) niet geheel of gedeeltelijk betaalde goederen, draagt Opdrachtgever reeds nu voor alsdan, de uit deze doorverkoop ontstane vorderingen op diens Opdrachtgever (de opvolgende koper) over aan Office Design, welke overdracht dan als (gedeeltelijke) betaling wordt aangemerkt. Opdrachtgever is gehouden om Office Design de betreffende gegevens op eerste verlangen door te geven, opdat Office Design het verschuldigde rechtstreeks bij de opvolgende koper kan invorderen. Het door de opvolgende koper aan Office Design betaalde wordt in mindering gebracht op het door Opdrachtgever totaal aan Office Design verschuldigde. Opdrachtgever is tevens gehouden bij doorverkoop eenzelfde eigendomsvoorbehoud te maken zoals in dit artikel.
- Opdrachtgever is niet bevoegd de goederen te verpanden of hier enig ander recht op te vestigen.
Artikel 14 - Reclame/Garantie
- Onder reclames van Opdrachtgever worden verstaan ernstige grieven van Opdrachtgever over de geleverde goederen en/of diensten. Onder reclames zullen niet worden begrepen kleine afwijkingen in kwaliteit, kwantiteit en afwijkingen zoals die in de branche toelaatbaar worden geacht.
- Reclames dienen uiterlijk acht dagen na dagtekening van de door Office Design terzake toegezonden factuur schriftelijk te worden ingediend, bij gebreke waarvan Opdrachtgever zijn recht verwerkt heeft. Ingeval van een verborgen gebrek dient de reclame ingediend te worden binnen acht dagen na het moment van ontdekking c.q. binnen acht dagen na het moment waarop het gebrek redelijkerwijs ontdekt had kunnen/moeten worden. De Opdrachtgever dient dan aan te tonen, dat er sprake is van een verborgen gebrek en dat dit niet binnen acht dagen na ontvangst ontdekt had kunnen worden. Reclames ingediend later dan één jaar na factuurdatum zullen in geen geval in behandeling worden genomen.
- Indien de klacht gegrond is, zal Office Design te harer keuze ofwel overgaan tot herstel dan wel tot vervanging van de door haar geleverde goederen. Voorts behoudt Office Design zich het recht voor de goederen terug te nemen en van verdere levering af te zien tegen terugbetaling van de koopsom, of te verlangen dat Opdrachtgever de goederen behoudt tegen een gereduceerde prijs.
- Ieder verder recht op schadevergoeding terzake is uitgesloten. Office Design is niet verder aansprakelijk jegens Opdrachtgever dan voor zover voorts voortvloeit uit de ingevolge lid 3 verstrekte garantie. Voor schade hetzij direct, hetzij indirect, welke voortvloeit uit het gebruik van de door Office Design geleverde goederen, tenzij ontstaan door eigen opzet c.q. grove schuld van Office Design, is Office Design nimmer aansprakelijk, behoudens bepalingen van dwingend recht inzake (product)aansprakelijkheid.
- Reclames vormen geen grond voor ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van de betalingsverplichting.
Artikel 15 - Aansprakelijkheid
- Office Design is nimmer aansprakelijk voor kosten, schade en rente, welke voor Opdrachtgever of voor derden mochten ontstaan, als direct of indirect gevolg van daden of nalatigheden van Office Design, van personen in dienst van Office Design of door Office Design ingeschakelde derden of van zaken al of niet onder opzicht van Office Design of van door Office Design geleverde goederen, ook niet ingeval van schuld.
- Elke vordering terzake van vervolg- en/of bedrijfsschade is uitgesloten. In ieder geval is Office Design niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan, of veroorzaakt wordt door foutief gebruik van het geleverde of de ongeschiktheid daarvan voor het doel waarvoor Opdrachtgever het heeft aangeschaft.
- De Opdrachtgever vrijwaart Office Design voor de aansprakelijkheid jegens derden die voortvloeit, direct of indirect uit de aanwezigheid en/of het gebruik van de door Office Design geleverde goederen en/of diensten. De aansprakelijkheid van Office Design uit hoofde van een overeenkomst is in alle gevallen beperkt tot maximaal de hoogte van het bedrag, dat met de uitvoering van de gehele overeenkomst is gemoeid en als zodanig staat vermeld in de overeenkomst.
- Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen of anders bepaald in deze Voorwaarden vervalt elke vordering jegens Office Design door het verloop van 1 (één) jaar vanaf het moment van levering of 1 (één) jaar vanaf het moment dat levering had moeten plaatsvinden.
Artikel 16 - Intellectuele Eigendomsrechten
- Alle industriële en intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de zaken geproduceerd, verkocht en geleverd door Office Design blijven eigendom van Office Design en komen uitsluitend aan Office Design toe. Daaronder zijn mede begrepen octrooirechten, merkenrechten, auteursrechten, modelrechten, know how, het recht op handelsnaam, databankrechten en exclusieve licentierechten. De levering van een zaak afkomstig van Office Design kan niet worden aangemerkt als een uitdrukkelijke of impliciete licentie tot gebruik, publicatie, verveelvoudigen, exploiteren of vrijgeven aan derden van de intellectuele en industriële eigendomsrechten, tenzij daarvoor schriftelijke toestemming is verkregen van Office Design.
- Alle door Office Design aan Opdrachtgever verstrekte tekeningen, bescheiden, technische gegevens, gebruiksaanwijzingen, adviezen en/of overige informatie die onderwerp zijn of kunnen zijn van enig recht van industriële of intellectuele eigendom of van een met dergelijke rechten vergelijkbaar recht alsmede de industriële en intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de producten blijven eigendom van Office Design, en zullen op het eerste verzoek van Office Design worden geretourneerd.
- Opdrachtgever zal Office Design er onmiddellijk van op de hoogte brengen indien hij vaststelt dat een derde inbreuk maakt op enig industrieel of intellectueel eigendomsrecht van Office Design of indien een derde enige aanspraak jegens Opdrachtgever maakt in verband met de intellectuele en industriële eigendomsrechten van Office Design. Indien Office Design zulks verlangt zal Opdrachtgever alle in redelijkheid te verlangen medewerking verlenen die kan leiden tot een zo spoedig mogelijke beëindiging van de inbreuk makende handelingen of het geschil.
Artikel 17 - Ontbinding
- De overeenkomst wordt zonder rechterlijke tussenkomst onmiddellijk ontbonden zonder dat Office Design enige schadevergoeding wordt verschuldigd op het moment waarop Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, voorlopige surséance van betaling is aangevraagd, beslag wordt gelegd onder diens vermogen en dat beslag niet binnen veertien dagen nadien wordt opgeheven, Opdrachtgever onder curatele is gesteld of anderszins de beschikkingsbevoegdheid over zijn vermogen of onderdelen daarvan verliest.
- Door ontbinding wordt Opdrachtgever aansprakelijk voor de door Office Design als gevolg van de ontbinding van de overeenkomst geleden schade (gederfde winst mede daaronder begrepen).
Artikel 18 - Toepasselijk recht
- Op elke overeenkomst tussen Office Design en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
- De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 19 - Uitleg
- Nietigheid van een bepaling in deze Voorwaarden laat de geldigheid van de andere bepalingen onaangetast.
- Deze Voorwaarden zijn opgesteld in de Nederlandse taal. In geval van verschillen in tekst en/of interpretatie tussen de Nederlandse en vertaalde versies, is steeds de Nederlandse versie van de Voorwaarden beslissend en bindend.
- De titels en hoofdstukken in deze Voorwaarden dienen uitsluitend voor het leesgemak en kunnen de inhoud en betekenis van de bepalingen in deze Voorwaarden niet beïnvloeden.
- Onder ‘schriftelijk’ wordt tevens verstaan ‘per e-mail’, tenzij anders in deze Voorwaarden is vermeld.
- Indien onduidelijkheid bestaat over de uitleg van een of meerdere bepalingen van deze Voorwaarden vindt de uitleg plaats naar de geest van de betreffende bepalingen, zoveel mogelijk in lijn met de strekking van de overige bepalingen in deze Voorwaarden.
Artikel 20 - Geschillen
- Alle geschillen verband houdende met de totstandkoming, uitvoering of beëindiging van de overeenkomst of anderszins verband houdend met de overeenkomst, worden uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter in de rechtbank Gelderland, locatie Arnhem (Nederland).